کاهش فشار خون با گیاهان دارویی

هرگاه گفته می‌شود فردی مبتلا به فشار خون است در حقیقت اشاره به این مهم است که فشار خون وی بالاتر از حد نرمال خود است. به طور تقریبی نیمی از آمریکایی‌ها مبتلا به فشار خون هستند.فشار خون یک علامت هشداردهنده است برای ابتلا به بیماری‌های قلب؛ از همین‌رو مدیریت آن حائز اهمیت بسیاری است. در صورتی می‌گوییم فرد دچار فشار خون بالایی است که در یکی از دسته‌بندی‌های زیر جای بگیرد:

    • فشار خونش بیش از بیش از 130 میلی متر جیوه باشد که آن را سیستولیک می‌نامند.
    • فشار خونش بیش از 80 میلی متر جیوه باشد که آن را دیاستولیک می‌نامند.

فشار خون را می‌توان با داروهای مهارکننده  آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده کانال کلسیم کنترل کرد. همچنین بسیاری از تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی نیز می‌تواند فشار خون فرد را کاهش دهد و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که برخی از گیاهان و ادویه‌ها ممکن است سطح فشار خون را کاهش دهند، بنابراین ممکن است بخواهید این موارد را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ما در این مطلب 10 نمونه از این گیاهان را به شما معرفی خواهیم کرد با این جال ضروری است بدانید طریق افراط کردن در مصرف هیچ یک را در پیش نگیرید که بسیار محتمل است ضرر آن بیش از منفعتش باشد. نکته‌ی بعدی این که پیش از اقدام به مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید. شرایط فردی شما می‌تواند به گونه‌ای باشد که استفاده از برخی از این گیاهان برایتان خطرآفرین باشد.

نگاهی به گیاهان و ادویه‌هایی که در تحقیقات علمی اثبات شده است مصرفشان منجر به کاهش فشار خون خواهد شد:

1. ریحان

ریحان (Ocimum basilicum) گیاهی خوش طعم است که به اشکال مختلف وجود دارد. ریحان شیرین سرشار از اوژنول است. تحقیقات این آنتی اکسیدان گیاهی را با بسیاری از فواید سلامتی، از جمله کاهش فشار خون مرتبط دانسته است. مطالعات نشان می‌دهد که اوژنول ممکن است با عمل به عنوان یک مسدود کننده کانال کلسیم طبیعی به کاهش فشار خون کمک کند.مسدودکننده‌های کانال کلسیم از حرکت کلسیم به قلب و سلول‌های شریانی جلوگیری می‌کنند و به رگ‌های خونی اجازه می‌دهند تا شل شوند. همچنین مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره ریحان شیرین به شل شدن رگ‌های خونی و رقیق شدن خون کمک می‌کند، که به نوبه خود به کاهش فشار خون کمک می‌کند. علی‌رغم این همچنان نیاز به تحقیقات بیشتری است تا به صورت قطعی بتوان گفت ریحان برای کاهش فشار خون مساعد است یا خیر. با این همه چه ضرری دارد اگر در میان سبزی خوردن‌های روی میز غذا اندکی ریحان هم باشد؟!

2. جعفری

جعفری (Petroselinum crispum) یک گیاه محبوب در غذاهای آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه است. این گیاه بومی مدیترانه است و دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیر است.جعفری حاوی ترکیبات مختلفی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدهای رژیمی است که ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مطالعاتی اثبات کرده‌اند که آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی فشار خون و کلسترولرا که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است، کاهش می‌دهند. همچنین مطالعات حیوانی نشان داده است که جعفری با عمل کردن مانند یک مسدود کننده کانال کلسیم، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد – نوعی دارویی که به آرامش و گشاد شدن رگ های خونی کمک می‌کند. تحقیقات انسانی محدودی در مورد جعفری و فشار خون وجود دارد. تحقیقات بیشتری در این زمینه برای درک بهتر اثرات آن مورد نیاز است. در فرهنگ غذایی ایرانی‌ها این گیاه جایگاه ارزشمندی دارد. دو نمونه از غذاهای پرطرفدار ایرانی از جمله قرمه سبزی و آش رشته طعم اصلی خود را مدیون حضور جعفری هستند؛ البته به شرطی که تا حدی طبخ شوند که در اثر حرارت بالا کیفیت خود را از دست ندهند.

3. دانه کرفس

دانه‌های کرفس (Apium graveolens) یک ادویه همه کاره است که مملو از مواد مغذی مختلفی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر است. بد نیست بدانید برخی تحقیقات نشان داده‌اند که دانه‌های کرفس ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین یک مطالعه روی موش‌ها اثرات عصاره دانه کرفس را بر فشار خون بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که عصاره دانه کرفس فشار خون را در موش‌هایی با فشار خون بالا کاهش می‌دهد – اما نه در موش‌هایی که فشار خون طبیعی داشتند. محققان معتقدند ترکیبات موجود در عصاره دانه کرفس ممکن است با عمل به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم به کاهش فشار خون کمک کند. علاوه بر این، دانه کرفس منبع خوبی از فیبر غذایی است که با کاهش فشار خون مرتبط است. در ارتباط با دانه کرفس هم به تحقیقات انسانی بیشتری نیاز داست تا به ضرس قاطع بتوان به اثرگذاری آن بر کاهش فشار خون رای داد.

4.سیر

سیر و مکمل سلامت قلب سرشار از ترکیبات بسیاری است که ممکن است برای قلب شما مفید باشد. به طور خاص، سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که ممکن است به افزایش جریان خون و شل شدن عروق خونی کمک کند. در مجموع، این عوامل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند. بررسی 12 مطالعه روی بیش از 550 فرد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف سیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به طور متوسط ​​8.3 میلی متر جیوه و 5.5 میلی متر جیوه کاهش می دهد. نکته‌ی قابل توجه این که کاهش مشابه اثرات داروهای فشار خون بود. یک مطالعه 24 هفته ای روی 30 نفر نشان داد که 600 تا 1500 میلی گرم عصاره سیر به اندازه داروی آتنولول در کاهش فشار خون موثر است. از قلیه سیر گیلانی تا کشک بادمجان و میرزا قاسمی انواع بی‌شمار دیگری غذای ایرانی داریم که با این گیاه معجزه آفرین طعم‌دار می‌شوند.

5. آویشن

آویشن یک گیاه معطر است که دارای ترکیبات سالم متعددی است. اسید رزمارینیک یکی از این ترکیبات است. تحقیقات آن را با فواید بسیاری مانند کاهش التهاب و سطح قند خون و همچنین افزایش جریان خون مرتبط دانسته‌اند. همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف رزمارینیک اسید با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به طور قابل توجهی به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می‌کند. ACEمولکولی است که عروق خونی را باریک می‌کند و فشار خون را افزایش می‌دهد. بنابراین، مهار آن ممکن است فشار خون را کاهش دهد. همچنین سایر مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که مصرف عصاره آویشن عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، مانند کلسترول تام، کلسترول LDL (بد)، تری گلیسیرید و فشار خون.

6. دارچین

دارچین یک ادویه معطر است که از پوست داخلی درختان از جنس Cinnamomum به دست می‌آید.مردم برای قرن‌ها از آن در طب سنتی و برای درمان بیماری‌های قلبی از جمله فشار خون بالا استفاده می‌کردند.هنوز نمی‌دانیم چرا دارچین فشار خون را کاهش می‌دهد، تنها با استناد به تحقیقات حیوانی می‌دانیم که دارچین می‌تواند به گشاد شدن و شل شدن رگ های خونی کمک کند.بررسی 9 مطالعه شامل 641 شرکت کننده نشان داد که مصرف دارچین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به طور متوسط ​​6.2 میلی‌متر جیوه و 3.9 میلی متر جیوه کاهش می‌دهد.این اثر زمانی قوی‌تر بود که مردم دارچین را به‌طور مداوم در طی 12 هفته مصرف کردند. علاوه بر این، مروری بر 3 مطالعه شامل 139 شرکت‌کننده مبتلا به دیابت نوع 2 به بررسی اثرات مصرف دارچین پرداخت.افرادی که روزانه 500 تا 2400 میلی گرم دارچین را طی 12 هفته مصرف کردند، به طور متوسط ​​5.39 میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک و 2.6 میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک کاهش یافتند. پس این دفعه که برای صبح جمعه هلیم را از آش فروشی درجه یک محل تهیه کردید تاکید کنید در ریختن دارچین رویش خساست به خرج ندهد!

7. زنجبیل

مردم برای قرن‌ها از زنجبیل برای بهبود بسیاری از جنبه‌های سلامت قلب، از جمله گردش خون، سطح کلسترول و فشار خون استفاده کرده‌اند. هم مطالعات انسانی و هم حیوانی نشان داده است که مصرف زنجبیل فشار خون را به طرق مختلف کاهش می‌دهد. این به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم و مهار کننده طبیعی ACE عمل می کند .مسدود کننده‌های کانال کلسیم و مهارکننده های ACE از انواع داروهای فشار خون هستند. مطالعه ای روی بیش از 4000 نفر نشان داد که کسانی که بیشترین مصرف زنجبیل (2 تا 4 گرم در روز) را داشتند، کمترین خطر ابتلا به فشار خون بالا را داشتند. زنجبیل خوشمزه است و به راحتی می‌توان آن را با وعده‌های غذایی در رژیم غذایی خود گنجاند. از طرف دیگر، می‌توانید مکمل‌های زنجبیل را هم تهیه کنید. برخی علاقه دارند چای و دمنوش های خود را با ترکیب زنجبیل میل کنند. این برای افزایش متابوبیسم و بودن در مسیر کاهش وزن به ایشان کمک می‌کند.

8.هل

هل یک ادویه خوشمزه با طعم کمی شیرین و تند است. سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 20 بزرگسال که به تازگی مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده شده بودند، نشان داد که مصرف 3 گرم پودر هل روزانه به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهد و آن را نزدیک به محدوده طبیعی کاهش می‌دهد. مطالعات لوله‌های آزمایش و حیوانات نشان می‌دهد که هل ممکن است با عمل به عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم طبیعی و ادرارآور به کاهش فشار خون کمک کند. دیورتیک ترکیبی است که به حذف تجمع آب از طریق ادرار کمک می‌کند. در حالی که این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، تحقیقات در این زمینه هنوز کاملاً جدید است. بنابراین، دانشمندان باید مطالعات بیشتری را برای بررسی بیشتر اثرات هل در انسان انجام دهند.

جمع‌بندی:

فشار خون بالا شایع ترین و قابل پیشگیری ترین عامل خطر بیماری قلبی است. بهترین راه برای کنترل فشار خون بالا از طریق ترکیبی از داروهای مناسب، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و درگیر شدن در رفتارهای سبک زندگی سالم است.گفته می شود، چندین گیاه و ادویه امیدوارکننده وجود دارد که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید که ممکن است به کاهش فشار خون شما کمک کند.

این گیاهان شامل ریحان، جعفری، دانه های کرفس، پنجه گربه چینی، باکوپا موننیری، سیر، آویشن، دارچین، زنجبیل و هل هستند.به خاطر داشته باشید که بسیاری از گیاهان و ادویه ها ممکن است با داروهای رایج رقیق کننده خون تداخل داشته باشند و بسیاری از عصاره ها و مکمل های مورد بحث در بالا فاقد تحقیقات ایمنی کافی هستند.به همین دلیل، همیشه در مورد اینکه چه گیاهان و ادویه‌هایی را می‌خواهید در رژیم غذایی خود بگنجانید، با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید و هرگز بدون مشورت با آنها دارو را قطع نکنید.

یکــــ نکتـــه مــهــم  ریکاوری لابیاپلاستی؛ پس از لابیا پلاستی دوره ریکاوری چگونه است؟