برای کدام کمبودهای مواد مغذی باید مکمل های کاهش وزن کتو را مصرف کرد؟

با وبلاگ داروخانه دکتر خسروی همراه باشید.

چرا مصرف مکمل های کاهش وزن کتو ضروری است؟

به‌احتمال زیاد می‌دانید که در رژیم غذایی کتو (رژیم غذایی کتوژنیک) مصرف چربیِ زیاد (75 درصد)، مصرف پروتئین متوسط (25 درصد) و مصرف کربوهیدرات به مقدار کم (5 درصد) در دستور کار قرار دارد.

هدف اصلی از رژیم غذایی کتو این است که بدن به‌جای قند از چربی تغذیه کند و خود کلمه‌ی «کتو» مخفف سوزاندن چربی بدن است.

رژیم غذایی کتو مصرف خیلی از غذاها را محدود می‌کند، در نتیجه امکان دارد شخص از نظر تأمین مواد مغذی ضروری دچار کمبود شود.

همین موضوع، ضرورت استفاده از مکمل‌هایی را که ترکیب مواد سازنده‌ی آن با این نوع رژیم غذایی مناسب باشد به وجود می‌آورد.

موضوع استفاده از مکمل‌های کتو به این دلیل ضروری است که پیروان این رژیم غذایی اغلب اطلاع چندانی از نواقص این روش ندارند.

    • نواقص رژیم غذایی کتو
    • کم شدن حجم توده‌های عضلانی
    • اسهال

آنفولانزای کتو (زمانی که شخص شروع به گرفتن رژیم غذایی کتو می‌کند دچار علائمی مثل سردرد، خستگی و حالت تهوع می‌شود که اصطلاحاً به آن آنفولانزای کتو گفته می‌شود.)

نتیجه می‌گیریم هر چند کسانی که رژیم غذایی کتو دارند با محدود کردن خود به مصرف روزانه به مقدار کمتر از 50 گرم کربوهیدرات و رعایت سایر موارد، چندین کیلو وزن کم می‌کنند ولی باید به عوارض احتمالی آن نیز توجه داشته باشند؛ چون ترکیبات و غذاهایی که در کتو ممنوع شده‌اند دارای برخی مواد مغذی لازم برای بدن هستند که باید آن را تأمین کرد.

 انواع مکمل های کاهش وزن کتو

برای آگاه شدن از مکمل‌های ضروری و تأثیر آن‌ها بر بدن در هنگام پیروی از رژیم غذایی کتو، در مورد پنج مکمل ضروری توضیح می‌دهیم.

منیزیم

اهمیت منیزیم برای بدن چیست؟

منیزیم برای عملکردهای سلولی، تنظیم اعصاب، ماهیچه‌ها، ایجاد استخوان‌های مقاوم، تثبیت میزان قند خون، ثبات ضربان قلب و سیستم ایمنی بدن، عنصری حیاتی محسوب می‌شود.

یکی از متخصصان تغذیه در «سیاتل» آمریکا به نام «جنجر هالیتن» معتقد است مواد خوراکی مثل موز، غلاتِ کامل و لوبیا به خاطر کربوهیدرات زیادی که دارند در رژیم غذایی کتو کنار گذاشته می‌شود.

منیزیوم یکی از ترکیبات مهم همین مواد غذایی است که طرفداران برنامه‌ی غذایی کتو می‌توانند آن را از طریق خوراکی‌هایی دیگر که با اصول رژیم غذایی کتو نیز سازگار است دریافت کنند.

منابع منیزیوم مناسب کتو

نام برخی از سبزی‌ها و دانه‌های دارای منیزیوم و در عین حال تأیید شده برای رژیم غذایی کتو به این شرح است:

    • اسفناج
    • کلم بروکلی
    • کلم پیچ
    • دانه کدو تنبل

نیاز روزانه‌ی افراد به منیزیوم بین روزانه 310 تا 320 میلی‌گرم (بسته به سن)، متفاوت است.

نکته‌ی مهم در مورد مکمل‌ها این است که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد در غیر این صورت می‌تواند موجب بروز ناراحتی‌هایی مثل اسهال شود.

بهتر است که درباره‌ی تمامی مکمل‌هایی که با رژیم غذایی کتو مصرف می‌شود قبلاً با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت شود.

کلسیم

رژیم کتو شخص را از بیشتر کربوهیدرات‌های موجود در شیر و لبنیات منع می‌کند.

حداکثر میزان مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی کتو، روزانه کمتر از 50 میلی‌گرم است.

با توجه به این که مقدار مصرف عادیِ هر وعده شیر کامل یا ماست، 12 گرم کربوهیدرات است شخصی که رژیم کتو دارد (همراه با مصرف برخی مواد غذایی دیگر که دارای کربوهیدرات است) بیشتر از 50 میلی‌گرم کربوهیدرات در روز مصرف خواهد کرد.

از سوی دیگر، تلاش برای عبور نکردن از مرز 50 میلی‌گرم کلسیم روزانه به‌احتمال زیاد سبب محدودیت رسیدن کلسیم به بدن می‌شود در حالی که مثلاً خانم‌ها بسته به سن و وضعیت سلامتی‌شان لازم است روزانه هزار تا 1300 میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند.

برای جبران کمبود کلسیم در زمان اجرای رژیم غذایی کتو می‌توان از مواد غذایی زیر استفاده کرد:

    • ساردین استخوان دار
    • ماهی آزاد
    • کلم پیچ
    • کلم بروکلی

اگر به هر دلیل، غذاهای فوق، باب میلتان نیست از مکمل‌های مناسب کتو استفاده کنید؛ ولی مشورت با پزشک یا مشاور تغذیه را در مورد دوز مناسب مصرف آن از یاد نبرید.

آهن

آهن برای ساختن پروتئینی به اسم هموگلوبین که در گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را به همه‌ی بدن انتقال می‌دهد مورد نیاز دارد؛ به‌طور مثال اگر خانم‌های بین 18 تا 50 سال، روزانه 18 میلی‌گرم آهنِ موردنیاز بدنشان را دریافت نکنند رنگ پریده و بی‌حال خواهند شد.

برخی از بهترین منابع طبیعی آهن عبارت است از:

    • بعضی ماهی‌ها
    • صدف
    • غلات غنی شده برای صبحانه
    • عدس
    • توفو
    • لوبیا

 هم‌چنین چنانچه فرد، گیاه‌خوار باشد می‌تواند برای تأمین آهن مورد نیاز بدن خود به مصرف سبزی‌های برگ‌دار مثل اسفناج و کلم‌برگ بپردازد؛ البته در مقایسه با آهن موجود در منابع غذاییِ حیوانی، آهنِ گیاهان دیرتر جذب بدن می‌شود و باید همیشه این نکته را در هنگام گرفتن رژیم غذایی کتو یا گیاه‌خواری در نظر داشت.

یکی از بهترین راه‌های اطمینان یافتن از این موضوع مصرف مکمل های کاهش وزن کتو است.

مکمل های کاهش وزن کتو – ویتامین دی

ویتامین D در سلامت استخوان، انرژی بخشی، تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع افسردگی مؤثر است؛ اما موضوع این است که حتی بدون داشتن رژیم غذایی کتو یافتن منابع غنی از ویتامین D چندان آسان نیست.

پوست انسان قابلیت تولید ویتامین D را در مجاورت نور خورشید دارد.

هر چند یکی از راه‌های در دسترسِ کسب ویتامین D استفاده از نور خورشید است، بیشتر مردم به خاطر پرهیز از مبتلا شدن به ناراحتی و بیماری‌های پوستی (مثل سرطان پوست) به انواع و اقسام روش‌ها از این کار پرهیز می‌کنند.

 منابع دیگر ویتامین D در بعضی دیگر از مواد غذایی مثل شیر، آب پرتقال و غلات نیز وجود دارد؛ ولی این منابع، کربوهیدرات خیلی زیادی دارند و استفاده از آن‌ها در رژیم غذایی کتو محدود است.

مقدار توصیه شده در حالت عادی مصرف روزانه 600 واحد بین‌المللی، ویتامین D است.

افرادی که رژیم غذایی کتو دارند می‌توانند از مواد غذایی زیر برای تأمین این ویتامین استفاده کرده و یا مکمل ویتامین D مصرف کنند.

    • ماهی سالمون
    • ماهی تن
    • تخم‌مرغ

دوز مناسب ویتامین D برای خانم‌ها و آقایان و نیز برحسب شرایط فیزیکی و سن می‌تواند متفاوت باشد که در این مورد نیز بهتر است با پزشک مشورت شود.

مکمل های کاهش وزن کتو – فیبر غذایی

لازمه‌ی سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست، استفاده از خوراکی‌های دارای فیبر غذایی است.

کمبود فیبر غذایی، جاده صاف کنِ چاقی، بیماری قلبی و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ نیز هست.

از سوی دیگر، بیشتر خوردنی‌هایی که فیبر غذایی دارند سرشار از کربوهیدرات نیز هستند که در رژیم غذایی کتو استفاده از آن بسیار محدود است.

سبزی‌های غنی از فیبر غذایی مثل کلم بروکلی و گل کلم گزینه‌های خوبی هستند ولی نمی‌توانند به‌تنهایی کافی باشند و استفاده از مکمل های کاهش وزن کتو که شامل فیبر غذایی باشد در این مورد توصیه شده است؛ برای پرهیز از بروز ناراحتی‌های گوارشی حتماً در مورد میزان مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

ویتامین A و ویتامین C

در برخی منابع دیگر از ویتامین‌های A و C نیز به‌عنوان ویتامین‌هایی که باید در دوره‌ی رژیم غذایی کتو به تأمین آن توسط مکمل‌های مناسب توجه داشت نام برده شده است.

جمع‌بندی

امکان دارد مصرف چربی بالا، پروتئین متوسط و کربوهیدراتِ کم در رژیم غذایی کتو باعث شود برخی افراد به خاطر نوع تغذیه‌شان و پرهیز از مصرف کربوهیدرات دچار کمبودهایی در زمینه‌ی منیزیوم، آهن، کلسیم، فیبر غذایی و ویتامین D شوند به همین دلیل، ضرورت استفاده از برخی غذاهای طبیعی مناسب و در صورت مقدور نبودن، استفاده از مکمل های کاهش وزن کتو توصیه می‌شود.

یکــــ نکتـــه مــهــم  قرص پیلفود برای چیست؟