دلایل خروپف در دوران بارداری چیست؟ آیا خروپف زنان باردار می‌تواند علامت ناراحتی یا مشکل سلامتی باشد؟چه‌کاری برای متوقف کردن خروپف در دوران حاملگی می‌توان انجام داد؟ در این مقاله به سوالات فوق و موارد دیگری در رابطه با همین موضوع با استناد به منابع علمی پاسخ داده می‌شود.

با وبلاگ داروخانه دکتر خسروی همراه باشید

مقدمه‌ای بر دلایل خروپف در دوران بارداری

ازجمله تغییرات متعدد فیزیکی در دوران بارداری، مشکلاتی مانند تپش قلب و حتی خروپف در هنگام خواب است. طبق اطلاعات ارائه شده از «انجمن پزشکی قفسه سینه» در آمریکا، حدود نیمی از زنان باردار دچار مشکل خروپف در هنگام خواب می‌شوند.

لرزش بافت نرم در گلو ایجاد خروپف می‌کند و معمولاً اگر گلو به هر دلیلی تنگ یا مسدود شده باشد چنین اتفاقی رخ می‌دهد. عوامل محیطی مثل خشکی هوا نیز می‌تواند باعث خروپف شود.

برخی از علت‌های دیگر خروپف در دوران بارداری می‌تواند شامل مواردی باشد که در ادامه می‌خوانید.

خروپف قبل از دوران بارداری

سوالی که زیاد پرسیده می‌شود این است که آیا خروپف در دوران بارداری شدیدتر می‌شود؟

برخی خانم‌ها قبل از بارداری نیز مبتلا به خروپف کردن هستند و فقط در هنگام بارداری بیشتر متوجه تغییرات بدن خود و در نتیجه خروپف کردنشان می‌شوند؛ مثلاً گاهی شخص در لحظات ابتداییِ بیدار شدن از خواب احساس می‌کند که در حال خروپف بوده است. تغییرات هورمونی و سایر شرایط بارداری نیز می‌‌تواند میزان خروپف را افزایش دهد.

افزایش فعالیت هورمونی

فعالیت برخی از هورمون‌های زنان باردار بیشتر می‌شود.

افزایش هورمون‌های «استروژن» و «پروژسترون» اغلب اوقات باعث تغییراتی در راه تنفس، «آپنه‌ی خواب» (وقفه‌ی تنفس در خواب) و خروپف می‌شود.

افزایش وزن

افزایش وزن، به‌خصوص در سه ماهه‌ی سوم بارداری ممکن است بر عضلاتی که راه تنفسی زن باردار را در شب باز نگه می‌دارد، فشار آورده و موجب آپنه‌ی انسدادی خواب و خروپف شود.

عوامل محیطی

تحریک قبلیِ مجرای بینی و قرار گرفتن آن در معرض هوای خشک یا شرایط خاص دیگر می‌تواند منجر به خروپف شود.

استفاده از مرطوب کننده‌های هوای اتاق خواب، طوری که هوا نه خیلی خشک و نه خیلی مرطوب باشد برای مکان خواب خانم‌های باردار توصیه شده است. هم‌چنین وجود بو و دود سیگار یکی دیگر از دلایل احتمالی خروپف و دیگر اختلالات تنفسی در دوران بارداری است.

طرز خوابیدن

در مورد بهترین وضعیت فیزیکی، هنگام خواب در دوران بارداری، پزشکان، خواب بر روی پهلو را توصیه می‌کنند چون خوابیدن به پشت می‌تواند باعث خروپف کردن بیشتر شود.

مناسب نبودن مکان و پایین بودن کیفیت خواب هم علاوه بر ایجاد خستگی می‌تواند یکی از دلایل خروپف خانم‌های باردار باشد.

 شرایط نژادی

«انجمن قفسه‌ی سینه‌ی آمریکا» اعلام کرده که زنان آفریقایی- آمریکایی در مقایسه با زنان سایر نژادها بیشتر به اختلالات تنفسی هنگام خواب و ازجمله خروپف مبتلا می‌شوند.

شاید به نظر عجیب برسد ولی تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که حتی وضعیت اقتصادیِ بد افراد هم می‌تواند میزان خروپف آن‌ها را افزایش دهد!

آیا خروپف در بارداری نشانه‌ی مشکلی اساسی است؟

پاسخ به سوال فوق در مورد هر خانم بارداری می‌تواند متفاوت باشد.

برای برخی از زنان باردار، خروپف ممکن است بخشی از اثرات بارداری و مثلاً به دلیل افزایش وزن یا تغییرات هورمونی باشد، اما در مورد برخی دیگر موضوع می‌تواند فرق کند و مثلاً به دلایل زیر باشد:

    • فشار خون بالا: (حاملگی باعث افزایش جریان خون شده و این امر، پره‌های بینی را تنگ‌تر می‌کند.)
    • زایمان زودرس
    • دیابت بارداری

و یا بیماری‌های زیر:

    • خروپف و آپنه‌ی خواب (وقفه‌ی تنفسی در خواب): الزاماً هر کس که خروپف می‌کند، مبتلا به آپنه‌ی خواب نیست؛ ولی خروپف همراه با علائم زیر، می‌تواند علامت بیماری آپنه‌ی خواب باشد:
    • احساس خفگی و بیدار شدن
    • خشکی دهان
    • بروز وقفه در تنفس

در صورت وجود چنین علائمی باید به پزشک مراجعه کرد.

پیش‌بینی تیم تحریریۀ دکتر خسروی این است که مخاطب این مطلب نسبت به مطالعۀ مقالات «آزمون بارداری»، «بهترین زمان برای بارداری» و «کم کاری تیروئید و بارداری» هم مشتاق باشد.

خروپف در بارداری و بیماری پره‌اکلامپسی

«پره اکلامپسی» به فشار خون بال در دوران بارداری اطلاق می‌شود. برخی تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که زنان باردار مبتلا به پره‌اکلامپسی دو برابر زنان باردار عادی گرفتار خروپف کردن در خواب می‌شوند.

بیماری پره اکلامپسی در اغلب موارد بعد از هفته‌ی بیستم بارداری خود را نشان می‌دهد.

 علائم دیگر پره‌اکلامپسی عبارت‌اند از:

    • سردرد
    • افزایش وزن سریع
    • تنگی نفس
    • تاری دید
    • وجود پروتئین در ادرار

دلایل خروپف در دوران بارداری – دیابت بارداری

بین دو تا 10 درصد از زنان باردار به بیماری دیابت بارداری (GD) مبتلا می‌شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش می‌دهد که بین 2 تا 10 درصد از افراد باردار ممکن است به دیابت بارداری  (GD)مبتلا شوند.

سه عامل آپنه‌ی انسدادی خواب در زمان بارداری، خروپف کردن و پایین بودن کیفیت خواب، زنان باردار را در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری دیابت بارداری قرار می‌دهد.

برخی زنان باردار هم  هستند که علائم بیماری دیابت بارداری ندارند ولی در آزمایش گلوکز وجود این بیماری در آن‌ها مشخص می‌شود.

آیا خروپف با افسردگی «پری ناتال» مرتبط است؟

نتیجه‌ی یک تحقیق علمی انجام شده در سال 2021 نشان می‌دهد که بین خروپف کردن و «افسردگی پری‌ناتال» ارتباط وجود دارد.

افسردگی پری‌ناتال در بارداری شروع شده و تا پس از بارداری ادامه پیدا می‌کند که در این مرحله به آن افسردگی بعد از زایمان هم می‌گویند.

نتیجه‌ی تحقیق انجام شده در سال 2021 نشان داد که بیشتر از 34 درصد از زنان باردار، هفته‌ای سه بار یا بیشتر در خواب، خروپف می‌کنند. چنین خانم‌های بارداری زمینه‌ی مساعدتری برای مبتلا شدن به افسردگی، نسبت به دیگران دارند.

آیا خروپف قبل از بارداری در دوران حاملگی بدتر می‌شود؟

بدتر شدن خروپف قبلی در زمان حاملگی به عوامل زیر بستگی دارد:

    • میزان تأثیر هورمون‌های بارداری
    • میزان افرایش وزن
    • سبک زندگی و سایر مسائل

هم‌چنین خانم‌هایی که قبل از بارداری، سابقه‌ی خروپف دارند امکان دارد به علت بروز شرایطی مثل دیابت بارداری و پره اکلامپسی به آپنه‌ی انسدادی خواب مبتلا بشوند. درباره‌ی تمامی چنین مواردی باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین خرید مکمل بارداری و شیردهی به کنترل شرایط کمک خواهد کرد.

دلایل خروپف در دوران بارداری و طرز جلوگیری

با این که درمان‌های به‌اصطلاح خانگی برای خروپف وجود دارد ولی بهتر است که در این مورد به پزشک مراجعه شود؛ چون گاهی خروپف، نشان دهنده‌ی بیماریِ زمینه‌ایِ دیگری می‌تواند باشد.

در ضمن روش‌های خانگی درمان خروپف به شرح زیر است:

خوابیدن به پهلو (به پشت خوابیدن ممکن است خروپف را بدتر کند استفاده از بالش‌های مخصوصِ دوران بارداری توصیه می‌شود).

    • بالا ماندن سر در بالش؛ انجام این کار به تنفس راحت‌تر کمک می‌کند.
    • تأمین رطوبت متعادل هوا در اتاق خواب
    • استفاده از نوارهای گشاد کننده‌ی بینی
    • استفاده از اسپره‌های بینی برای پاک‌سازی مخاط
    • مدیریت بهینه‌ی وزن از طریق مصرف روزانه 340 کالری در سه ماهه‌ی دوم و 450 کالری در سه ماهه‌ی سوم بارداری ضمن مشورت با پزشک.
    • پرهیز از هر گونه دود دخانیات و سایر دود‌ها و بوهای مشابه
    • خوابیدن و بیدار شدن در ساعات مشخص به‌طور منظم
    • آرامشِ قبل از خواب با پیروی از برنامه‌ای مشخص مثل کتاب خواندن یا گرفتن دوش گرم
    • تأمین تاریکی، سکوت و دمای نسبتاً خنک اتاق خواب
    • پرهیز از چرت زدن زیاد در روز و یا چرت زدن نزدیک به ساعت خواب
    • انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و ورزش‌هایی که بدون آسیب به بدن، ضربان قلب را بالا ببرد (حداقل 150 دقیقه در هفته).
    • عدم مصرف کافئین در بعدازظهرها
    • حذف خوردنی‌هایِ آخر شب
    • پرهیز از نگاه کردن به هرگونه مونیتور و صفحه‌ی نمایش در ساعات نزدیک به خواب
    • خوابیدن به مدت 8 الی 9 ساعت در شبانه روز.

با استفاده از موارد توصیه شده‌ی فوق و بررسی دلایل خروپف در دوران بارداری اگر فرد، موفق به درمان خانگی خروپف نشود لازم است حتماً به پزشک مراجعه کند. همچنین با مصرف مکمل های بارداری و شیردهی به سلامت خود و فرزندتان یاری برسانید.

یکــــ نکتـــه مــهــم  تجویز دارو با نسخه الکترونیک، خوب یا بد؟